Fit blijven in deze voetballoze periode

Het is de laatste tijd erg schraal wat voetbal betreft. In België gaan enkel de wedstrijden in het profvoetbal nog door, de rest is allemaal afgelast. Ook voor scheidsrechters dus een erg moeilijke tijd, sommigen zitten al maanden zonder wedstrijd. Toch is het wel als ref heel belangrijk om je conditie op peil te houden, zeker voor wie in augustus fysieke tests moet afleggen. Daarom hebben we het in deze post over hoe je fit kunt blijven in deze periode.

Ook ik snak naar een wedstrijd. De hele tijd maar trainen, trainen en nog eens trainen. Waarvoor? Je kan toch niet naar een wedstrijd toe werken. En ik ben niet de enige die zo denkt. Maar als we het nu eens positief bekijken – als een ongelofelijk lange aanloop voor het komende – hopelijk normale – seizoen?

Planning

Oké. Een gigantisch lange voorbereiding met alles erop en eraan, dan ben je sowieso zeker dat je fit blijft. Maar dan doe je dat best met een schema. Je maakt een soort planning aan, volledig op jouw niveau gericht. Hieronder alvast het mijne:

  • Maandag: de eerste dag van de week begin ik altijd rustig. Nu ja: met een powerwalking-sessie. Een halfuurtje wandelen aan een tempo van 8 à 9 km/u.
  • Dinsdag en woensdag: telkens een loopsessie. Eén keer high intensity, 7 kilometer in 35 à 40 minuten. Ook één keer low intensity: 5,5 à 6 kilometer in 30 minuten. Op woensdag doe ik er nog een korte maar intense krachttraining bij van een kwartier.
  • Donderdag: opnieuw powerwalking van een 30-tal minuten.
  • Vrijdag: 2 lesuren LO op school.
  • Zaterdag: trainingssessie op het veld of een loopsessie.
  • Zondag: rust.

Deze planning is uiteraard volledig gebaseerd op mijn niveau, maar zo hebben jullie toch al een idee van hoe je dat kan aanpakken.

Een goede planning is het begin van alles, maar discipline is minstens zo belangrijk. Ik moet mezelf echt aanmoedigen om de TV eens uit te zetten of die lekkere snoep links te laten liggen – gewoon vol focussen op mijn doel. Niet altijd even makkelijk, maar wél de moeite. Als het lukt, ben je daarna extra trots op jezelf.

Warming-up tijdens het trainingskamp in juli vorig jaar (foto: Jiri Bergs)

Routine

Wat ook helpt, is schuiven in je planning. Eens wat anders doen dan alleen maar joggen, bijvoorbeeld eens gaan wandelen of thuis een work-out doen. En tijdens veldtrainingen kan je de oefeningen eens afwisselen. De ene keer doe je meer sprintsessies, de andere keer meer coördinatie-oefeningen. Nog een aanrader: zorg voor het juiste materiaal, zoals bijvoorbeeld potjes en hordes.

Deze site heeft alvast een breed assortiment: https://materiaalman.nl/

Voetbal Vlaanderen publiceerde onlangs het trainingsprogramma ‘Stay Fit Referees’, boordevol goede oefeningen die je op een veld kunt doen. Hun suggesties voor krachttraining – in vaktermen: ‘core and stability’ – zijn trouwens uitstekend.

Fit zijn: niet alleen fysiek

Uiteraard moet niet alleen je lichaam fit blijven, ook je geest moet je blijven trainen. Je moet up to date blijven met de recente spelregelwijzigingen, bijvoorbeeld door online fragmenten te bekijken van wedstrijdsituaties. Daar leer je altijd van bij qua decision making – het maken van beslissingen. Als het seizoen dan terug begint, ben je meteen helemaal mee met de spelregels.

Op Dutchreferee.com vind je een pagina waar je verschillende clips van UEFA kan downloaden en bekijken: https://www.dutchreferee.com/refereeing-assistance-programme/

Zo hoop ik dat ik jullie wat inspiratie heb kunnen geven over hoe je je fysiek en mentaal fit houdt. Alvast veel succes met jullie komende trainingen! Tot snel!

3 gedachten over “Fit blijven in deze voetballoze periode

  1. Goede instelling Simon, fijn dat je na vele teleurstellingen ( matchen afgelast enz…) toch de moed vindt om een strikt schema te volgen, hopelijk wordt je beloond voor je inspanningen als alles terug normaal verloopt! Hou vol!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s