Fitness tip: active recovery

Het is als ref zeer belangrijk om na je wedstrijd goed je spieren en geest te laten rusten. Maar dat wil niet zeggen dat je de volgende dag niet meer moet bewegen. Bij dezen een nieuwe fitnesstip: active recovery – met andere woorden: het recuperatieproces na je wedstrijd.

Vlak na de wedstrijd: rust

In de eerste uren na je match neem je best even wat rust: je laat je benen en geest even recupereren van de zware inspanning. Maar je hoeft geen platte rust te nemen: maak nog een kleine wandeling van een kwartier, zo krijg je minder snel last van stramme benen.

Dag na de wedstrijd: active recovery

De volgende dag daarentegen is het wel belangrijk dat je wat beweegt, vooral om je spieren terug wat los te gooien. Een rustige wandeling is hiervoor prima. Je kunt ook een stukje gaan lopen, maar best tegen een rustig tempo en niet te ver en te lang.

Waarom is dit nu zo goed? Vooral om ervoor te zorgen dat minder snel blessures oploopt. Als je de dag na je wedstrijd een active recovery-sessie doet, geef je je spieren ook de mogelijkheid om zich terug los te werken. Ze gaan dan minder snel verkrampen.

Zelf vind ik het ook altijd prettig om na zo’n wedstrijd en lange week mijn hoofd vrij te maken: ik denk dan bijvoorbeeld terug aan de leuke momenten van de voorbije week. Zo kan ik er weer vol tegenaan voor de volgende week!

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s