Helder als kraanwater: de niet-handsbal van Felipe

Even met de voeten vooruit tackelen: de regel rond handsballen is de vervelendste van allemaal. Omdat er vaak interpretatie bij komt kijken. Maar soms is hij gewoon helder als kraanwater. Vorig weekend werd dat in de stadsderby tussen Atlético en Real Madrid nog maar eens bewezen. Deze week in #yungreview: de handsbal van Felipe.

In de 39ste minuut van de wedstrijd krijgt Real Madrid een corner toegewezen. De bal wordt rechtstreeks voor doel getrapt, iedereen gaat eronder door en hij belandt zo bij de tweede paal – bij Atlético-speler Felipe. Ook die gaat onder de bal door maar raakt hem met de hand, die na zijn sprong in de lucht was blijven hangen. Scheidsrechter Alejandro Hernández Hernández is zeker van zijn stuk: géén bewuste handsbal. Uiteraard herbekijkt de VAR altijd dit soort fases, zo ook dit keer. Resultaat: hij sommeert Hernández Hernández om toch maar even naar het scherm te gaan kijken – er is twijfel of de beslissing wel correct was. Het duurt even voor de hoofdref een besluit neemt, en daardoor lijkt het alsof hij toch op zijn beslissing zal terugkomen en een strafschop zal fluiten.

Uiteindelijk blijft hij bij zijn standpunt: geen bewuste handsbal, en dus ook geen strafschop.

Volgens mij helemaal terecht: Felipe springt naar de bal om hem weg te koppen, maar mist hem volledig. De bal belandt vervolgens wél tegen de nog zwaaiende (en dus van zijn lichaam verwijderde) arm, duidelijk te zien op deze foto:

Maar omdat de regel dit soort beweging beschouwt als ‘zich niet onnatuurlijk groter maken’, moet de bal inderdaad niet op de stip. Voor één keer was het nog eens helder als kraanwater.

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s